Stoppen met piekeren

Piekeren is 'normaal'. Tenzij je er klachten van krijgt. Dan moet je er wat mee doen. Erken je onzekerheid en zoek naar een oplossing.

Kun je eigen helemaal stoppen met piekeren?

Voor altijd?

– Nee.

En alhoewel het makkelijker is dan je denkt, vertel ik je nu vlot welke manieren sowieso niet écht helpen.

  • positief denken
  • mediteren
  • een feestje vieren
  • TV kijken
  • een spel spelen
  • iemand opbellen
  • sporten
  • snoep eten
  • uit eten gaan
  • alcohol drinken
  • slapen
  • erover praten

Er blijft niet veel over hè. Als je stoppen met piekeren googlet, dan vind je het beste antwoord bovenaan de resultaten voluit geschreven. De eerste regel is: “Leid jezelf af.” Daar ben ik het niet mee eens.

Er volgen dan twee voorbeelden waar ik het ook niet mee eens ben, maar die kun je zelf eens bekijken.

Waarom afleiden je niet helpt bij stoppen met piekeren

Het blijft een mooie metafoor om in te zetten: je bent brandjes aan het blussen. Alles wat je doet, dat piekergedrag pauzeert of vermijdt, leidt onherroepelijk terug naar piekeren.

Ik heb een aantal jaren in Arnhem samengewoond met goede vrienden. Daar hadden we een kat.

Mijn buurmannen kwamen daar ineens mee thuis toen ik terugkwam van een week zeilen. Hij was al oud en sloom. We noemden hem ‘The Don’.

Don vond zijn weg aardig in de buurt. Hij bleef vaak dagen op pad. Na een paar maanden kregen we steeds meer geluiden van anderen in de straat die ook een kat hadden. Dat Don regelmatig op bezoek kwam, daar at en ook gerust een uiltje ging knappen als hij er toch was.

Maar op één of andere manier kwam hij altijd weer terug bij ons. Ook al moesten we hem soms halen bij het asiel.

Vergelijk ik piekergedachten met een kat die soms wegliep en altijd weer terugkwam? Ja. Maar niet omdat hij aldoor weer terugkwam. Omdat het onze kat was en wij er verantwoordelijk voor waren.

Ook als hij er niet was.

Nadenken over stoppen met piekeren

Kun je dat stoppen met piekeren en die kat even beter uitleggen?

Als het mijmeren en negatief denken je tijd bespaard blijven, dan wil dat niet zeggen dat je geen eigenaar meer bent van je probleem.

Je zult betere perioden kennen zonder zorgen en dan lijkt alles rozengeur en maneschijn en is alles koek en ei. Niet metaforisch: soms zit het mee, soms zit het tegen.

Gek eigenlijk, als het je mee zit, doe je dan de dingen anders? Beter misschien? Ga je dan met meer goede moed naar het werk? Sport je dan fijner? Eet je gezonder? Heb je het thuis gezelliger?

En als het tegen zit, ga je dan later naar bed? Eet je minder goed en ben je minder productief op je werk?

Niet gek hoor. Dobben kost bakken energie.

Maar daar ligt wel een deel van de oplossing om echt te stoppen met piekeren. Wanneer neem je eens rustig de tijd om constructief na te denken over de BRON van je kniezen als jij je loopt op te vreten? Nooit toch?

Maar ook niet als het goed gaat, want waarom zou je.

Voor de draad ermee, welke oplossing is er wel?

Ik geef je straks een concrete tip. Maar niet voordat jij doorhebt dat brandjes blussen niet helpt en wat jouw brandjes zijn.

Er zijn genoeg manieren te bedenken om per direct te stoppen met peinzen. Voordat je daarmee aan de slag gaat, is het raadzaam om erachter te komen wat piekeren is.

In het kort: Piekeren is een herhaling van angstvallige gedachten over zaken die nog moeten plaatsvinden.

Juist, piekeren is op de toekomst gericht. 

Als waar jij je druk om maakt nog moet plaatsvinden (dat geldt ook als jij je druk maakt over het verleden), is het dan de moeite waard om er op dit moment (en op elk moment) zo ontzettend mee bezig te zijn?

Daarmee hoop ik dat je kunt onderkennen, dat er verschil is tussen een pijnlijk moment waar jij je druk over maakt en het voortdurend lijden terwijl jij je druk maakt.

Even omgedraaid: als je bezig bent met je toekomst, kun je dan ook volledig in het hier en nu zijn?

De eerste oplossing: in het hier en nu raken

Oké ik moet het nageven, alle eerstgenoemde oplossingen waar ik het niet mee eens ben, hebben ook een voordeel. Het helpt je wel bij de eerste stap: mindful ervaren.

Mindful is wat anders dan zen raken om het zen raken. Het doel van mindful functioneren is volledig betrokken zijn bij wat er -nu- gebeurt en kunnen openstaan voor de gevoelens die je op dat moment overkomen.

Dat gebeurt mij ook eventjes als ik mijn teen stoot. 

Dan ben ik voor een ogenblik volledig afgesloten van mijn zorgen, nadenken en andere problemen.

Dat zullen ze vast bedoelen met ‘uit je hoofd en in je lijf raken’.

Wat je niet helpt bij stoppen met prakkiseren

Zo zijn er meer manieren om ‘te gronden’ die wel even werken, maar die niet echt helpen: alcohol drinken, laat naar bed gaan, overeten, ruziën, obsessief sporten en eigenlijk al het andere wat je zou doen als er ‘te’ of ‘obsessief’ voor gezet kan worden.

Wat je wel helpt bij stoppen bij mieren

Goed slapen, regelmaat, goede dagstructuur, daglicht, beweging, gezond eten, sociale afleiding, mediteren, schrijven, lezen en het liefst een combinatie van alles.

De volgende stap: werk aan je piekergedrag

Het is lastig te aanvaarden, maar je gedachten kun je zien als mijn kat die ik niet zelf had genomen, maar waar ik mij wel verantwoordelijk voor voelde.

Dus ben je echt aan het bakkeleien en weet je het even niet meer, ga er dan ook even goed voor zitten. Wegduwen heeft geen zin. Afleiden heeft geen zin. En verdoven van je lijdensweg heeft al helemaal geen zin.

Omarm je gedachten

In plaats daarvan, raak volledig bevriend met je gedachten en leer ze eens goed kennen.

  • Wie ben je?
  • Waar kom je vandaan?
  • Wat heb je mij te vertellen?

Gaat het dan eens een keer wat beter met je en heb je zin om iets te ondernemen?

Loop dan niet weg voor je verantwoordelijkheid en neem dan eigenaarschap over je probleem.

Nog een metafoor waarvan de toepassing maar weer eens waar blijkt: je moet het dak repareren als het mooi weer is.

En nou is het genoeg

Als je jouw piekergedrag echt goed kent, dan kun je grofweg deze keuzes maken:

  • Mee blijven zitten. 
  • Er wat mee doen.
  • Stoppen met piekeren.

Onderschat niet de kracht van je eigen overtuiging. 

Ik schrijf dit artikel deels om jou te inspireren en anders om te gaan met piekeren, maar ook voor mijzelf om het één en ander op een rij te zetten.

Om het vervolgens los te kunnen laten. 

Op papier = uit je hoofd.

Voor mij is het een duidelijk signaal dat het niet voldoende was als de gedachten weer terugkomen. Vaak moet ik er dan nog wat mee doen.

Dan geef ik er nog meer aandacht aan, tot ik met overtuiging kan zeggen: STOP. Nu is het klaar! En dan heerst de stilte.

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest